• تاریخ: 1404/03/12 - 10:44
  • بازدید : 432
  • زمان : 9 دقیقه

تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای ارتقای آموزش میدانی دانشجویان علوم پزشکی در مراکز جامع سلامت امضا شد

نشست تخصصی آموزش پزشکی با حضور دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، دکتر علی رضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از اساتید برجسته کشور، روز یکشنبه 11 خرداد 1404 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن دارالفنون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نقل از وبدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در مراسم امضای تفاهم‌نامه آموزشی‌شدن مراکز جامع خدمات سلامت که با حضور دکتر مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از رموز ماندگاری نیروی انسانی این است که فرد بداند برای مردم و جامعه، موثر و اثرگذار است. اگر فردی این لذت را درک کند، به‌راحتی کشور خود را ترک نمی‌کند و برای مردم کشورش فعالیت می‌کند. هیچ لذتی بالاتر از این نیست که در حوزه پزشکی، برای بیماران کار مثبتی انجام دهید.
وی افزود: از صبح با رؤسای دانشگاه‌ها و همکاران در وزارت بهداشت نشست‌های مفصلی داشته‌ایم تا بررسی کنیم چگونه پزشکی خانواده و نظام ارجاع را در تکمیل مراقبت‌های اولیه سلامت و نظام شبکه بهداشت و درمان کشور اجرایی و پیاده‌سازی کنیم. در این مسیر، پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم و فراتر از انتظار، در ماه‌های اخیر کارها با بهره‌گیری از خرد جمعی به مرحله عملیاتی رسیده است.
وزیر بهداشت از آمادگی دانشگاه‌ها برای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع در کشور خبر داد و گفت: این برنامه حداقل برای ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران، با در نظر گرفتن ارتباط سطوح خدمات در قالب نظام ارجاع و پرداختی‌های مناسب و به‌موقع به نیروی انسانی، اجرایی می‌شود.
دکتر ظفرقندی از برنامه پزشکی خانواده به‌عنوان یک تکلیف بر زمین‌مانده قانونی یاد کرد و گفت: امیدواریم در این دوره، این تکلیف بر زمین‌مانده را اجرایی کنیم. یکی از برنامه‌های ما در راستای جامعه‌محور بودن آموزش پزشکی، ارتباط و تعامل دانشجویان با مردم و ارتقای کیفیت آموزش، حضور دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در عرصه‌های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت است.
وی ارائه گزارش از آموزشی‌شدن مراکز جامع خدمات سلامت توسط مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی را موجب انتقال تجارب به سایر دانشگاه‌ها دانست و گفت: باید آموزش را برای مردم تقویت و سواد سلامت را ارتقا دهیم. این یک فرضیه است که اگر نتوانیم وارد تلفن‌های همراه مردم شویم، فرصت مهمی را از دست داده‌ایم.
وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت ارتقای کیفیت آموزش و لزوم تسهیل سختی‌های آموزش علوم پزشکی یادآور شد: دوره آموزش پزشکی باید کاهش یابد. این دوره در همه جا سختی‌های زیادی دارد. زمانی که شرح حال برخی از بزرگان حوزه پزشکی را می‌خواندم، توماس استارزل، بنیان‌گذار پیوند کبد در دنیا، در اواسط دوره آموزشی ترک تحصیل کرد و البته دوباره شروع کرد. سختی، جزء ذات رشته پزشکی است، اما وظیفه داریم این سختی‌ها را تسهیل کنیم و به دستیاران و پزشکان جوان رسیدگی و از آنان حمایت کنیم تا این دوره را با رضایت سپری کنند.
دکتر ظفرقندی تصریح کرد: در حوزه آموزش باید به جای روش‌های سنتی ـ که امروزه در آموزش پزشکی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند ـ از روش‌های نوین با بهره‌گیری از ابزارهای جدید، مجازی، الکترونیک و هوش مصنوعی استفاده کنیم.
وی یادآور شد: باید به سمت آموزش‌های جامعه‌محور، مسأله‌محور و حل مسأله حرکت کنیم که با همت بزرگان و دلسوزان حوزه آموزش، می‌توان این مجموعه را به سمت آموزش‌های باکیفیت، جامعه‌محور و اخلاق‌محور سوق داد.
وزیر بهداشت تأکید کرد: امروز جلسه‌ای فاخر و ارزشمند داریم، چرا که حاضران آن، معلمان و اساتید جوان و پیشکسوتی چون استاد مرندی، ملک‌افضلی و لاریجانی هستند که عمر خود را وقف آموزش و سلامت کرده‌اند. اگر بپذیریم که معلمی شغل انبیاست، باید بدانیم که این جلسه، فاخر و ارزشمند است.
دکتر ظفرقندی افزود: ارزش آموزش و معلمی به این است که یک خیر عمومی، جاری و ساری به شمار می‌آید و آموزش‌ها در عالم هستی ادامه پیدا می‌کند. شاگردان به دیگران و دیگران به دیگران آموزش می‌دهند. حوزه سلامت ابعاد فنی، حرفه‌ای و اخلاقی گسترده‌ای دارد. اگر در آموزش پزشکی و سلامت، در کنار آموزش‌های تخصصی، رفتارسازی و اخلاق را در عمل به دانشجویان بیاموزیم، به موفقیت دست یافته‌ایم.
وی یکی از فواید اصلی ادغام آموزش و خدمات سلامت را آشنایی دانشجویان با نحوه تعامل و برخورد علمی، اخلاقی و دلسوزانه با مردم دانست و گفت: رفتارسازی و اخلاق، سر کلاس و با تخته قابل آموزش نیست.

وزیر بهداشت در پایان گفت: در تجربه کاری و آموزشی‌ام، زمانی که درس می‌گرفتم و درس می‌دادم، اخلاق و رفتار حرفه‌ای را در کلاس نیاموختم، اما اگر استادی داشتم که متفاوت به بیماران رسیدگی می‌کرد و حتی نیاز مالی آن‌ها را برطرف می‌نمود، این رفتار در ذهنم ماندگار می‌شد.
در این نشست، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع، بهداشت و آموزش وزارت بهداشت برای آموزشی‌شدن مراکز جامع خدمات سلامت در مسیر پزشکی خانواده و نظام ارجاع، با حضور وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از مدیران وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، به امضای معاونان مربوطه رسید.

در این نشست، دکتر رئیس‌کرمی، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مهم بین معاونت‌های مالی، آموزشی و بهداشتی وزارت بهداشت خبر داد که هدف آن ارتقای کیفیت و انسجام آموزش میدانی دانشجویان علوم پزشکی در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه حضور دانشجویان در بخش های آموزشی و مراکز جامع خدمات سلامت تا پیش از این پراکنده و فاقد انسجام لازم بود، گفت: «این تفاهم‌نامه می‌تواند با ایجاد هماهنگی میان دانشگاه‌ها، معاونت‌های مسئول و مراکز خدمات سلامت، زمینه‌ساز اجرای برنامه‌های آموزشی منسجم‌تر، با امکانات به‌روزتر و بهره‌گیری بیشتر از توان علمی اساتید و ظرفیت‌های میدانی کشور باشد.»
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور گسترده اساتید و مسئولان در این جلسه، ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم که به دنبال انعقاد این تفاهم‌نامه، برنامه آموزش عمومی در حوزه سلامت سامان یافته و با کیفیت بهتر و بهره‌وری بالاتر پیش برود.»
دکتر رئیس‌کرمی در پایان سخنان خود با تشکر از حضور همه حاضران، بر لزوم تداوم همکاری‌های بین‌بخشی برای تحقق اهداف آموزشی تأکید کرد.

دکتر محمدباقر لاریجانی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، ادغام آموزش با نظام سلامت را یکی از دستاوردهای مهم نظام سلامت پس از انقلاب دانست و گفت: این سیاست توانسته بسیاری از چالش‌های آموزش سنتی، کمبود پزشک و نابرابری در دسترسی به خدمات را برطرف کند.
وی با اشاره به نتایج مثبت این ادغام، از جمله بهبود شاخص‌های سلامت، رشد پژوهش‌های کاربردی و توسعه عدالت آموزشی، افزود: اکنون زمان آن رسیده تا با شناسایی چالش‌های جدید مانند افت نسبی کیفیت، فشار بر مراکز آموزشی و عدم تعادل در وظایف، گام‌های اصلاحی و آینده‌نگرانه‌تری برداشته شود.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه تفاهم‌نامه جدید گامی عملی برای توسعه مراکز جامع سلامت آموزشی و به‌روزرسانی ساختارهای آموزشی دانشگاه‌هاست، بر نقش کلیدی دانشگاه‌ها، معاونت‌های وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی در پیشبرد این مسیر تأکید کرد.
دکتر سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با اشاره به استقبال دانشجویان علوم پزشکی از این ادغام گفت: معاونت آموزشی ضمن استقبال از این روند، به‌صورت قوی این طرح را با دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی پیگیری می‌کند و مطمئنیم نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

تدوین استانداردهای آموزشی در مراکز جامع سلامت؛ اولویت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر علیرضا اولیائی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه تجربیات ارزشمند دانشگاه تهران در زمینه آموزش میدانی دانشجویان علوم پزشکی، بر اهمیت تدوین و اجرای استانداردهای آموزشی در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی تأکید کرد.
وی با اشاره به سابقه طولانی وزارت بهداشت در زمینه ادغام آموزش و خدمات سلامت، گفت: «از سال ۱۳۸۷ بخشنامه‌ای در وزارت بهداشت صادر شد که در آن به نقش و جایگاه مراکز جامع خدمات سلامت در آموزش دانشجویان و ارتقاء توان علمی اساتید اشاره شده است. با این حال، تا پیش از سال‌های اخیر، توجه دقیق و جزئی به این موضوع کمتر معطوف شده بود.»
دکتر اولیائی منش افزود: «دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، طی چهار دهه گذشته تجربه‌های گسترده‌ای در راه‌اندازی و آموزش در مراکز جامع خدمات سلامت کسب کرده است. این مراکز علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی، فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا با نیازهای واقعی جامعه آشنا شوند و آموزش‌های خود را فراتر از درمان بالینی و تخصص‌های پزشکی، با رویکرد سلامت‌محور پیگیری کنند.»

معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد که در حال حاضر بیش از ۷۸ مرکز جامع خدمات سلامت زیر نظر این دانشگاه فعال است و سالانه هزاران دانشجو در این مراکز دوره‌های کارورزی خود را می‌گذرانند. وی خاطرنشان کرد: «تلاش‌های مستمر دانشگاه منجر به تدوین دستورالعمل‌ها، چک‌لیست‌های ارزیابی و برنامه‌های آموزشی جامع برای مراکز شده است تا فرآیند آموزشی به صورت منسجم و استاندارد دنبال شود.»
وی به همکاری‌های موثر دانشگاه علوم پزشکی تهران با معاونت‌های بهداشت و آموزشی وزارت بهداشت و نقش گروه‌های پزشکی خانواده و پزشکی اجتماعی در تهیه این مستندات اشاره کرد و گفت: «این تجربیات در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف و مستندات آموزشی به فرهنگستان علوم پزشکی ارائه شده و در حال بازبینی و به‌روزرسانی هستند تا متناسب با تغییرات جمعیتی و نیازهای نوین سلامت کشور به کار گرفته شوند.»
دکتر اولیائی منش در پایان با اشاره به چالش‌های موجود مانند کمبود حضور مستمر اساتید در مراکز، نبود امکانات کافی و نیاز به آموزش دقیق‌تر دانشجویان، بر اهمیت همکاری بین معاونت‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تأکید کرد و گفت: «امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه‌های جدید میان معاونت‌های مالی، آموزشی و بهداشتی، این چالش‌ها برطرف و استانداردهای لازم به شکل یکپارچه در سراسر کشور اجرایی شود تا همه دانشگاه‌ها بتوانند در مسیر ارتقاء کیفی آموزش‌های میدانی گام‌های مؤثری بردارند.»

 

 

 

 
  • کد خبر : 298880
زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری

تصاویر